7.jpg

grohe-logo

Friedrich Grohe heeft GROHE opgericht in 1936. De laatste zeventig jaar hebben we continu gewerkt aan onze reputatie van ongeëvenaarde kwaliteit, hoogwaardig design en technologie. Met onze kwaliteit, een erkend in-huis designteam en een belofte aan de eindgebruiker van kwaliteit, design en duurzaamheid, zet GROHE ook de toon voor de toekomst.

grohe-Allure Badkraan_Sfeer

Design

Design gaat bij GROHE verder dan allleen een goede vormgeving. GROHE producten zijn ontworpen om te inspireren en om intuïtief bediend te kunnen worden. GROHE design komt tot stand naar aanleiding van een aantal uitgangspunten, met als belangrijkste uitgangspunt duurzaamheid.

Design Filosofie

Design is een fundamenteel onderdeel van de GROHE strategie om een perfecte balans van techniek, kwaliteit en design te kunnen leveren. 

Deze drie kernwaarden komen duidelijk naar voren in al onze producten en blijven een fundamenteel onderdeel van onze design filosofie. Dit is de basis van waaruit we unieke manieren creëren om van water te genieten.

Design Studio

grohe-Euphoria douchesysteem_sfeer

GROHE producten zijn stuk voor stuk combinaties van Innovatieve technologie, kwaliteit en design. De unieke architectuur van het Design Center reflecteert het belang dat we aan product design hechten. Het gebouw is gebouwd om te inspireren en creativiteit te stimuleren.

Historie

1930
In 1936 nam Friedrich Grohe Berkenhoff Paschedag in Hemer (Duitsland) over, een bedrijf dat in 1911 was opgericht. Destijds was de badkamer nog een zeer bescheiden ruimte. Alleen rijke mensen konden deze luxe veroorloven. In 1938 ontving Grohe de eerste export order voor badkranen.

1940
In de veertiger jaren en gedurende de oorlogstijd was de badkamer nog steeds een zeer functionele ruimte. Het diende als een algemene waskamer zonder luxe of comfort. Pas na de oorlog, rond 1948 kwam meer interesse voor de badkamer. GROHE groeide en op dat moment werd de naam veranderd naar de naam van de eigenaar; Friedrich Grohe Armaturenfabrik (Kranenfabriek).grothe-SPA

1950
De na-oorlogse opleving zorgde ervoor dat badkamers een belangrijkere rol kregen, maar functie was belangrijker dan design. Warm water was nu overal verkrijgbaar door de introductie van gas en electrische boilers en in 1956 nam GROHE Carl Nestler over, een thermostatenfabrikant.

1960
In de zestiger jaren kwam er dankzij de economische groei veel aandacht voor de badkamer. Veel mensen vonden het ook leuk te experimenteren met kleuren en designs. De uitvinding van eengreepsmengkranen die snel en betrouwbare temperatuurregeling boden maakte een einde aan de grote schommelingen in temperatuur waar mensen mee om moesten gaan. En de badkamer werd meer gezien als een plek waar je kunt ontspannen.

In deze tijd groeide Grohe internationaal en vestigde haar eerste buitenlandse dochteronderneming in Frankrijk in 1961. Daarop volgde een dochteronderneming in Oostenrijk (1965) en Italië (1967). In 1968 besloot Friedrich Grohe 51% van de bedrijfsaandelen te verkopen aan de internationale onderneming Telephone & Telegraph (ITT) uit Amerika. Deze stap maakten de erfgenamen in de tachtiger jaren weer ongedaan.

1970
In de flower-power tijd werden de badkamers ook kleurrijker. Rood, violet, bruin en mosgroen waren de kleuren van die tijd. Er bestond nog weinig vraag naar natuurlijke materialen. Vloerbedekking was meestal zacht en pluizig. In de zeventiger jaren groeide Grohe verder met nieuwe filialen in de Verenigde Staten, Engeland, Nederland en België. De Relexa handdouche met haar slanke, ergonomische design werd succesvol geïntroduceerd.

1980
In deze tijd veranderde de gedachte over badkamer design ingrijpend. Functionaliteit was nog steeds een belangrijk element maar ook design, comfort, duurzaamheid en persoonlijke smaak en stijl werd steeds belangrijker.

In 1982 startte de productie in de nieuwe fabriek in Hemer-Edelburg. In 1983 overleed de oprichter van Grohe Friedrich Grohe. Zestien jaar ervoor had hij de helft van het bedrijf verkocht aan het Amerikaanse ITT, maar in 1984 kochten zijn erfgenamen de meerderheid van de aandelen terug. In 1989 opende een nieuwe fabriek in Lahr gespecialiseerd in verfproductie en een Canadees filiaal werd geopend.

1990
In de negentiger jaren werd de inrichting van de badkamer met name beïnvloed door milieubewustzijn - met name in openbare gebouwen. De ontwikkeling van electronisch gestuurde kranen en douches leverde de sleutel voor watermanagement. Daarnaast was er een trend naar grotere, makkelijk te reinigen badkamers.

In deze jaren ging GROHE naar de beurs onder de naam Friedrich Grohe AG, waardoor overnames gemakkelijker werden. Zo werd in 1993 50% van de aandelen in GROME Marketing Cyprus gekocht en was er in 1994 een fusie van Grohe en de Dal/Rost groep. Een dochteronderneming in Polen werd geopend (1995), twee nieuwe GROHE fabrieken werden geopend (1996), een in Thailand en een in Portugal. In 1997 werd het GROHE design centrum geopend.

2000
Tegenwoordig verwachten mensen meer van een badkamer, of het nu thuis is of in een hotel of spa. Het moet een plek zijn waar je kunt ontspannen en helemaal kunt toekomen aan jezelf. Of waar je juist terecht kunt voor een verfrissing ´s ochtends. Welkom in de 21e eeuw.

In 2000 is GROHE in handen van een aantal investeerders. In 2001 wordt de innovatieve Freehander geïntroduceerd. In 2004 namen de huidige aandeelhouders TPG Partners IVm L.P. en de DLJ Merchant Banking funds GROHE over.

In 2005 werd de populaire Rainshower® geïntroduceerd, beloond met de reddot en iF design prijzen. In 2007 introduceerde GROHE de nieuwe minimalistische series Allure, Lineare en Concetto welke beloond zijn met vele prijzen zoals reddot, iF en Good Design.

Bekijk hier de website van Grohe

Merken

  • Alape

    Architectuur is individualiteit in beleving. Ze weerspiegelt onmiddellijk de persoonlijkheid van de mens. Voor Alape is de badkamer een architectonische ruimte die volledig voldoet aan de eigen...

    Read More ...

  • Axor

    Axor Exclusief in het hogere segment; individuele bad faciliteiten. Axor toont de diversiteit en de fascinatie van individuele levensstijlen in de badkamer. In samenwerking met de meest...

    Read More ...

  • Bette

    Bette Natuurlijke en authentieke materialen in alle sectoren van de badkamer – daar staat Bette voor in met de uitbreiding van het bestaande kernassortiment van ligbaden en douchebakken met...

    Read More ...

  • Boffi

    Boffi Boffi bouwt, in samenwerking met gerenommeerde, internationale ontwerpers, een uitgebreid keuken- en badkamergamma uit, waarbij de productkennis, Boffi filosofie, ergonomie, kwaliteit en...

    Read More ...

  • Burg en Kama

    Burg en Kama Ontwerp badkamermeubels, spiegels, kasten, badkuipen en wastafels.

    Read More ...

  • Carlo Frattini

    Carlo Frattini Bij FIMA Carlo Frattini heerst een sfeer van “de dingen op zijn Italiaans doen”. Dit vindt zijn oorsprong in de balans tussen strakke planning en hang naar historie en tussen techniek en...

    Read More ...

  • Catalano

    Het Italiaanse familiebedrijf Catalano is sinds de oprichting in 1967 uitgegroeid tot de grootste Italiaanse leverancier van kwalitatief hoogwaardige toiletten. De kwaliteit en het design van de...

    Read More ...

  • Cleopatra

    Cleopatra is al vanaf 1966 de Nederlandse producent van luxe & hoogwaardige wellnessproducten, zoals baden, whirlpools, stoomcabines, stoomdouches en professionele stoombaden. Cleopatra ligbaden...

    Read More ...

  • Cosmic

    Cosmic Cosmic is een Spaanse producent van accessoires, wastafels en verlichting. Cosmic staat bekend om een futuristisch ontwerp, is daarnaast strak en functioneel.

    Read More ...

  • Daxima

    Damixa Damixa is over de hele wereld bekend om zijn vlotte, pure, Deense design, hoge functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid door innovatie. Dit zijn kwaliteiten die een ereplaats hebben sinds...

    Read More ...

  • Decor Walther

    Decor Walther De collectie van Decor Walther omvat zowel badkameraccessoires als producten voor het dagelijkse leven. Verlichting, cosmeticaspiegels, lifestyle accessoires en alle...

    Read More ...

  • Dornbracht

    Dornbracht Helder, zuiver, stromend water. Het uitgangspunt van onze onderneming. En het oriëntatiepunt van ons productdesign. Alle armaturen en accessoires die de naam Dornbracht dragen, zijn...

    Read More ...

  • Duravit

    Duravit Bijna 200 jaar badkamergeschiedenis. Alles begint in 1817, als Georg Friedrich Horn in Hornberg in het Zwarte Woud een aardewerkfabriek opricht. In 1842 wordt de productie van servies met...

    Read More ...

  • Emco

    Emco Emco ontwikkelt en produceerd badkameraccessoires die meer zijn dan ‚alleen maar‘ toebehoren: zij zorgen voor hoogtepunten in de badkamer die gebruiksvriendelijkheid en esthetiek verenigen....

    Read More ...

  • Geberit

    In bijna geen enkele badkamer of toiletruimte is de Know-How van Geberit tegenwoordig nog weg te denken. Waar Geberit producten vroeger nog de stille krachten achter de wand vormden, zetten de...

    Read More ...

  • Grohe

    Friedrich Grohe heeft GROHE opgericht in 1936. De laatste zeventig jaar hebben we continu gewerkt aan onze reputatie van ongeëvenaarde kwaliteit, hoogwaardig design en technologie. Met onze...

    Read More ...

  • Hans Grohe

    Hansgrohe is een van de meest ideeënrijke fabrikanten uit de branche. Creativiteit vormt de grondslag van het succes van de producten uit het Zwarte Woud. De beste ideeën voor de badkamer – ideeën...

    Read More ...

  • Hansa

    Van een traditioneel, ambachtelijk bedrijf voor de sanitairvakhandel evolueerde HANSA naar gerenommeerd aanbieder van kwaliteitsmerken. HANSA veroverde zich een plaats in de wereld van...

    Read More ...

  • Hewi

    HEWI staat voor in vorm gereduceerd design met een hoog innovatieaandeel. Het resultaat bestaat uit producten en systemen in duidelijke vormen en met harmonieuze functies. Zoals alles begon De...

    Read More ...

  • Hoesch

    Meer dan 250 jaar traditie zijn onze sterke wortels, die ons binden. Hierop baseren wij de tijdloos geldige waarden, waardoor onze badcultuur gekenmerkt wordt: Met esthetiek, vernieuwing en...

    Read More ...

  • HSK

    Midden in het hart van het Sauerland vindt U de fi rmavestiging van HSK. Het geliefde vakantiegebied is de standplaats van veel traditionele bedrijven op sanitairgebied. De hier vervaardigde en over de...

    Read More ...

  • Hüppe

    Vanaf de oprichting tot aan de huidige positionering "Shower and Soul". Hier ervaart u alles over de meer dan 120-jarige geschiedenis van HÜPPE. Shower and Soul Mensen hebben andere mensen nodig.  Om...

    Read More ...

  • Ideal Standard

    Bij Ideal Standard ligt creativiteit aan de basis van het ontwikkelen van nieuwe badkamerideeën. Als toonaangevend merk van Europa stellen wij ons tot doel uw badkamer om te vormen tot een...

    Read More ...

  • Luxalon

    Luxalon plafond hoeGeef uw keuken, woonkamer, slaapkamer of badkamer plafond een sfeervolle uitstraling met een Luxalon® aluminium plafond. Luxalon® beschikt over meer dan 44 kleuren en finishes...

    Read More ...

  • Marlin

    Marlin Badmeubelen van MARLIN worden sinds 1991 als antwoord op de stijgende vraag naar moderne en individuele badmeubelen met hoge eisen voor design en kwaliteit geproduceerd. MARLIN Badmöbel GmbH met...

    Read More ...

  • Primabad

    In de badkamer is een passend meubel geen overbodige luxe. Het moet voldoende opbergruimte bieden, een praktische indeling hebben, mooi zijn en kwaliteit uitstralen. Dit alles en meer vindt u bij...

    Read More ...

  • Studio Erwin Zwiers

    Studio Erwin Zwiers is een ontwerpbureau dat zich richt op het ontwerpen van (interieur) producten en interieurs. In 2005 studeerde Erwin Zwiers af als meubelmaker aan het Hout- en meubilerings...

    Read More ...

  • Villeroy & Boch

      Villeroy & Boch, meer dan alle andere premium merken, is diep geworteld in de Europese cultuur. En, zoals alleen zo'n groot merk in staat is te doen, is het erin geslaagd om zijn identiteit te...

    Read More ...

  • Vola

    VOLA ontworpen in 1968 De eerste VOLA kranen werden ontworpen voor de Nationale Bank van Denemarken door Arne Jacobsen. VOLA wordt geproduceerd door VOLA A/S, een gerenommeerd Deens familiebedrijf...

    Read More ...

Vrijblijvende offerte

De badkamer moet eens flink worden aangepakt of u wilt een mooie tegelvloer laten leggen in de huiskamer.

Vraag een vrijblijvende offerte bij ons aan.

STC-offert-formulier-button

STC-call-service

Eigen badkamer ontwerpen?

Nog geen idee hoe u uw badkamer eruit wilt laten zien? Gebruik nu ons 3D programma om uw badkamer in kaart te brengen. 

STC-create-own-bathroom